PR i autoprezentacja bez tajemnic!
6 – 7 listopada 2015 roku to dla uczestników projektu „Młodzież w działaniu – Olkuska Szkoła Liderów”, realizowanego przez olkuskie Stowarzyszenie Dobroczynne „Res Sacra Miser”, czas wytężonej pracy.
Dwa bloki tematyczne warsztatów, które odbyły się w tym czasie, obejmowały: szkolenie przeznaczone dla nauczycieli – mentorów pn. „Samodzielne prowadzenie szkolenia dla młodzieży – wybór narzędzi i metod – Przygotowanie warsztatów dla uczniów poświęconych autoprezentacji i współpracy w grupie” oraz szkolenie dla uczniów – liderów pn. „PR, współpraca z mediami i fundrising w pigułce”. Warsztaty dla nauczycieli poprowadziła Urszula Podraza. Na pytanie czym jest PR, odpowiedzi młodym liderom próbował udzielać duet: Aleksandra Lągawa i Kamil Gomulski.
Podczas, gdy nauczyciele – mentorzy zastanawiali się nad cechami, jakie powinno posiadać „dobre szkolenie”, określali podstawowe cele szkoleniowe, badali potrzeby szkoleniowe własnego środowiska, by przygotować warsztaty poświęcone autoprezentacji i współpracy w grupie, młodzi liderzy zapoznawali się z możliwościami działań public relations nie tylko w promocji projektów społecznych, ale również w promocji samych siebie.
Public relations w skrócie PR to dziś bardzo często używany termin, nie zawsze jednak zgodnie z jego rzeczywistym znaczeniem. Wielu niesłusznie stawia znak równości pomiędzy PR a marketingiem, reklamą, dziennikarstwem, a nawet propagandą czy manipulacją. Tymczasem public relations to tyle co „zarządzanie komunikowaniem poprzez budowanie właściwych relacji pomiędzy nadawcą a jego audytorium”. „Działaj i mów o tym!” „Rób dobrze, mów głośno!” to nie tyle wyznaczniki PR, ile wskazówki skutecznego komunikowania rezultatów naszych działań.
Autoprezentacja to kreowanie własnego wizerunku poprzez to, co mówimy, jak się zachowujemy, jak wyglądamy – słowem sposób komunikowania światu (z wykorzystaniem sygnałów werbalnych i niewerbalnych) kim jesteśmy lub za kogo chcemy być uważani.
Zarówno autoprezentacja jak też „zarządzanie nią” to dziś integralna cześć uczestniczenia w życiu społecznym. Komunikować o sobie i swoich działaniach nie tylko po to, by być dobrze postrzeganym i zrozumianym, ale głównie po to, by angażować w swoje działania innych.
Szkolenia to dla młodych liderów, jak i ich mentorów możliwość zdobycia wiedzy, która w przyszłości może zaowocować konkretnymi działaniami na rzecz lokalnej społeczności w myśl przeslania: „Nie tylko mów – po prostu działaj!”